صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها

گفت­وگوی رهنامه پژوهش با آیت­الله سید احمد مددی
اگر جهانی فکر نکنیم، نابود می‌شویم
از نگاه آقای مددی بررسی وضعیت درس خارج نباید فارغ از توجه به وضعیت عمومی مجموعه حوزه باشد و برآورد وضعیت حوزه نیز از دو زاویه قابل بررسی است. اول، وضع کنونی حوزه نسبت به گذشته آن و دوم، نسبت به زمانۀ معاصر و علوم روز. به اعتقاد ایشان سعی حوزه باید در راستای این باشد که معارف دینی را به شکل علمی و همراه با ضوابط علمی در آورده که قابل ارائه به مراکز علمی دنیا باشد. در ضمن تلاشی صورت می‌گیرد که آخرین نظریات اقتصادی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی از سایر حوزه‌های علمی دنیا ترجمه شده و برای بررسی به عنوان درس خارج در اختیار حوزویان قرار گیرد.
 ٠٠:٠٣ - 1393/01/07 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
بررسی ضرورت دروس خارج تخصصی در گفت­و­گو با حجت ­الاسلام و المسلمین قوامی
اگر نظام،فرزند حوزه است، حوزه باید تربیتش کند
استاد قوامی، مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی است. ایشان چند سالی است که در زمینه درس خارج مدیریت اسلامی، درسی برگزار کرده‌اند. موضوع این گفت­و­گو، درس خارج در زمینه‌های تخصصی است. ایشان در ابتدا به یک دوره دوازده ساله تحصیل در حوزه اشاره می‌کنند که سه سال سوم، درس خارج عمومی و سه سال چهارم، درس خارج تخصصی است. ایشان بر این باورند که طلبه در درس خارج عمومی بر اساس اصول فقه و فقه باید به نظر و فتوا برسد و باید در دوره تخصصی، اصول فقه‌الاداره را بیاموزد و از مجموعه نظر و فتوا در فقه، نظریه‌های فقهی را استنباط کند.
 ١٥:٥٥ - 1393/01/06 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس درس خارج در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی
درس خارج باید طلبه‌محور باشد، نه استادمحور
در این گفت­وگو کوشیدیم، نخست از جایگاه درس خارج نزد حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی، آگاه، و سپس تجربه عملی ایشان را درباره درس خارج، جویا شویم. ایشان با بیان اینکه هدف از درس خارج، رساندن طلبه به اجتهاد بالفعل نیست، از شیوه خاص تدریس خود در درس خارج برای ما سخن گفتند؛ شیوه‌ای که ادعا می‌کنند در آن دانش‌پژوه در روند آموزش قرار می‌گیرد!
 ١٥:٤٩ - 1393/01/06 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>