صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها


شیوه درس خارج امام خمینی (ره) به روایت یکی از شاگردان
یکی از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره)، «بُعد علمی» ایشان بود که گاهی به تبیین این بُعد پرداخته می­شود، ولی از منظر «روش شناختی» بسیار کم به آن توجه شده است. از مواردی که می­توان با پرداختن «روش شناسانه» به آن، بهره­های زیادی به دست آورد و از آنها در زندگی فردی و صنفی طلاب و نیز برنامه­ریزی­های تحصیلی و آموزشی استفاده کرد، «شیوه تدریس» ایشان به طور عمومی و «شیوه درس خارج» ایشان به طور خصوصی است ...
 ١٥:٢٦ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نگاهی تطبیقی به مدرسه قم و نجف
آنچه پیش رو است مقایسه‌ای است بین مکاتب ثلاثه قم، نجف و سامراء در درس خارج. نحوه شکل‌گیری و مؤسسان و شاگردان هر مکتب. بررسی امتیازات هر یک از دو مدرسه فقهی نجف و قم. از جمله اینکه: تکیه فراوان بر اصول، اختصار و پیچیده‌گویی در مکتب نجف و تکیه بر فهم عرفی از روایات و ... مطالبی است که در این نوشته می‌خوانید.
 ١٥:٢٤ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

مراحل فقه‌آموزی در درس خارج
در این نوشتار استاد به بررسی درس خارج از زاویه دید طلاب می‌پردازند. ایشان آموزش فن استنباط و اجتهاد را هسته اصلی آموزش در درس خارج می‌دانند و معتقدند اولین حرکت علمی طلبه در درس خارج باید فراگیری روش استاد در فرآیند اجتهاد باشد. فقه علی‌القواعد، فقه استظهاری و فقه مستحدثات سه دسته از مسائلی است که طلبه باید روش استنباط هر یک را جداگانه فرا بگیرد. ایشان فراگرفتن علوم جدید مانند جامعه‌شناسی، اقتصاد و ... را جهت پاسخگویی به مستحدثات ضروری می‌دانند و در پایان راهکار علمی جهت رفع نواقص سیستم موجود در درس خارج ارائه می‌دهند.
 ١٥:٠٧ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

سبک‌های مختلف درس خارج
استاد در این نوشتار، با توجه به اهمیت شناخت سبک‌های درس خارج، به اقسام تدریس خارج به لحاظ سبک و محتوا می‌پردازد. تقسیم‌بندی چهارگانه درس خارج به لحاظ شیوه تدریس، چینش مطالب، سبک‌های خاص فقه و اصول، از مباحث این یادداشت است. در این نوشتار، به هر سبک و نقاط قوت و ضعف هر کدام پرداخته می‌شود تا طلاب در انتخاب دروس خارج آن نکات را مورد توجه قرار دهند. نگارنده در زمینه شیوه تحصیل و تدریس در حوزه «سطح و خارج»، کتابی دارد که برای استفاده بیشتر، شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
 ١٥:٠٢ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

ماهیت درس خارج
درس خارج،مرحله‌ای است که طلبه به مشاهده دقیق و جذب شیوه‌های تحقیق و تجربه و تمرین می‌پردازد. طلبه برای تمرین استنباط باید این دو مرحله را بگذراند. او در مرحله مشاهده، مراحل کار را از استاد می‌آموزد. سپس عملاً به تجربه و تمرین می‌پردازد تا به مرحله‌ای برسد که بدون نیاز به استاد به استنباط بپردازد. در این نوشتار، با مثال‌ها و تشبیه‌های بسیار جالبی، ماهیت و جایگاه درس خارج روشن می‌شود.
 ٢٣:١٧ - 1392/12/10 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>