صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها

بازشناسی تحلیلی درس خارج در مصاحبه با حجّت‌الإسلام شیخ عبدالحمید واسطی
باید بسوی فقه تمدن‌ساز حرکت کنیم
استاد واسطی مرحله درس خارج را مرحله فهم استدلالی و خلّاق می‌دانند و ویژگی‌های این مرحله از فهم را بیان می‌کنند سپس با ترسیم وضع موجود و مقایسه با وضع مطلوب کاستیهای دروس خارج را بیان می‌کنند و راهکارهایی ارائه می‌کنند. سپس به بیان پیش‌نیازهای ورود به درس خارج می‌پردازند و روش تفکر را به عنوان نقطه‌ای مرکزی که در حوزه باید روی آن کار شود معرفی می‌کنند و الزامات فهم و فهم متن را بیان می‌کنند. در پایان به اهمیت فلسفه‌های مضاف و فقه کلان اشاره می‌کنند.
 ١٥:١٥ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
جایگاه ­شناسی دوره درس خارج در گفت­و­گو با حضرت آیت‌الله مؤمن
صِرف حضور در درس، موجب پیشرفت علمی نمی‌شود
در گفتگو با حضرت آیت‌الله مؤمن به بررسی جایگاه درس خارج در مسیر طلبگی پرداخته شده است. ایشان با بیان کم و کیف درس خارج به این نکته اشاره دارند که درس خارج همان دروس سطح است البته با یک استدلال قوی‌تر و دقیق‌تر. ایشان با بیان خاطراتی از درس خارج امام توصیه‌هایی به طلاب جوان جهت بهره هر چه بیشتر از درس خارج بیان فرمودند.
 ١٥:١١ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آسیب ­شناسی دروس خارج، در گفت­ و­ گو با حجت­ الاسلام و المسلمین هادی­زاده
باید راه را نزدیک کنیم
در این گفت­وگو، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی‌زاده، سخن را با تعریف اهداف درس‌های خارج فقه و اصول آغاز می‌کند. سپس به ضرورت بازتعریف اهداف و برنامه‌ریزی آموزشی حوزه، بر اساس نیازهای جامعه و هم‌چنین منابع وحیانی تأکید می‌کند. ایشان در ادامه به تبیین خاستگاه‌های چهارگانه آسیب‌شناسی درس خارج می‌پردازد.
 ٢٣:١٤ - 1392/12/10 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
نگاهی تاریخی، آسیب­ شناسانه و روشی به درس خارج در گفت‌و­گو با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی
این یک واقعیت است که درس خارج، اکثرا و نوعا اجتهاد ایجاد نمی‌کند
آنچه در گفتگو با استاد مبلغی می‌خوانید نگاهی است تاریخی و آسیب‌شناسانه به درس خارج. استاد با تبیین جایگاه و مراحل شکل‌گیری درس خارج معتقدند مسیر حرکت درس خارج در زمان ما رو به سقوط است. به اعتقاد ایشان سه عنصر در درس خارج باید آموزش داده شود: 1) منابع استنباط 2) مراجع در استنباط و 3) شیوه‌های استفاده از منابع و مراجع همچنین ایشان فعالیت علمی طلبه در درس خارج را شامل 1) فعالیت‌های تمهیدی 2) فعالیت‌های تقریری و 3) .... می دانند. ایشان ملاک انتخاب استاد را اینچنین بیان می‌کنند ...
 ٢١:٣١ - 1392/12/09 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>