صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای آذربایجانی
هویت طلبگی و استعدادیابی
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای آذربایجانی، در این سخنرانی به هویت طلبگی می‌پردازد تا با درک آن بتوانیم، به انتخاب درستی در زمینة اشتغال برسیم. از این رو، نخست هویت از دیدگاه روان¬شناسی تعریف می¬شود، سپس ارکان طلبگی را بر می‌شمرند و آن گاه وارد بحث استعدادیابی می‌شوند که استعدادها متفاوت¬اند و راه¬هایی برای تشخیص آن¬ها وجود دارد. در نهایت، نتیجه می‌گیرند که ما باید به حد نصاب طلبگی، یعنی تفقه، تزکیه و تبلیغ دست بیابیم، سپس به دنبال استعداد و یافتن علائق برویم و با توجه به گستردگی علوم، در زمینة یک تخصص بکوشیم.
 ٢١:٤٣ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نظام‌سازی اجتماعی کارویژه حوزه های علمیه
این مقاله به کارویژه حوزه‌های علمیه در ضمن آیه نفر می‌پردازد. این آیه دو وظیفۀ تفقه و انذار هدفمند را برای صنف روحانیت برشمرده است. اما نویسنده با توجه به بالا رفتن سطح توقع نسبت به جامعۀ اسلامی و وجود رقبای قوی، دیگر نگرش سنتی به امر تبلیغ را کافی نمی‌داند و معتقد است با توجه به بحث تأثیر زمان و مکان بر فقاهت باید به دنبال یک نظام‌سازی باشیم.
 ٢١:٤٠ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

هویت صنفی طلبه و معنای طلبگی در مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری
در این مقاله به تعریف هویت فردی و صنفی پرداخته می‌شود و پس از پرداختن به ضرورت بحث هویت صنفی به بحث هویت طلبگی می‌پردازد، اینکه آیا طلبه همان روحانی است؟ سپس فلسفه پیدایش روحانیت و رسالت‌های حوزه را تحت عنوان تفقه و انذار و اجرای دین بررسی می‌کند. در این مقاله کارهایی که رسالت طلبه محسوب می‌شود و نصاب طلبگی که با آن صدق عنوان طلبه بر او حقیقی می‌شود با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 ٢١:٣٢ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

هویت طلبگی در نظام حوزه
حوزه متکفل آموزش دادن رشتة اسلام شناسی و چهار حوزة اجرایی است. آموزش در حوزه باید میان‌رشته‌ای باشد و طلاب باید به جامعیت برسند؛ البته در مقاطع مختلف؛ مثلاً می‌تواند طلبه‌ای جامع باشد، اما جامعیتی که در آن، نظر متخصصان را فهمیده و نقل می‌کند و براساس آن پیش می‌رود که این اولین حد از جامعیت است. لازم است مثال فیل مولوی همواره مد نظر باشد. این شبهه که با جمع شدن متخصصان کنار هم می‌توان نظر دین را ترسیم کرد هم غلط است؛ چون از کنار هم قرار دادن آنها نظر دین ترسیم نمی‌شود. همچنان که از کنار هم قرار دادن تصاویر ناودان و بادبزن و تخت و... شکل فیل در هیچ ذهنی ترسیم نمی‌شود. آنچه ما به آن نیاز داریم نظر دین به عنوان یک سیستم برای مدیریت زندگی بشر است که ابتدا باید شکل کلی آن ترسیم شود.
 ٢١:٣٣ - 1392/11/11 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

جایگاه شناسی حوزه و طلبگی 1
نویسنده در این مقاله ابتدا با توجه به رسالت انبیاء به ضرورت نهاد حوزه می‌پردازد در مراحل بعد به بیان اهداف نهاد حوزه و افراز آن به طلاب، هویت طلبگی، رسالت عصری حوزه معاصر و نقشهای اجتماعی روحانیون در دوران کنونی و مشاغلی که طلاب می‌توانند با توجه به هویت صنفی بر عهده بگیرند می‌پردازد.
 ٢١:٢٦ - 1392/11/11 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>