صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها


استاد و تربیت علمی طلبه
هر تعلیم وآموزش یک سویه تربیتی دارد ودر این تربیت استاد چند نقش عمده بر عهده دارد افزایش آگاهی و تسریع در فهم مسأله شیوه تفکر و روش بر خورد با مسأله و تطبیق قواعد با مصادیق و آموزش روش­ها نقش استاد در تربیت علمی طلبه است. برای آنکه اساتید چنین نقشی را ایفا کنند باید آموزش پیش از خدمت و حین خدمت برایشان داشته باشیم. پدیده های اجتماعی و دنیای جدید و حاشیه های مالی طلاب و اساتید از مشکلات زمان می‌باشد که باید برای آنها تدبیری از جانب حوزه اندیشیده شود.
 ٠٧:٤٠ - 1392/10/07 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

استاد در نظامی مبتنی بر قرآن و سنّت نقش خود را باز می‌یابد
ایشان در بررسی نقش استاد معتقدند که قبل از این بررسی باید نظامی مبتنی بر قرآن و سنّت بنا گردد آنگاه متن، استاد و ... در این نظام قرآنی جایگاه خود را پیدا می‌کند. سوره علق دربردارنده نظامی تربیتی بر مبنای دید اسلام است و در این نظام آموزش و پژوهش جای خاص خود را پیدا می‌کند، در حال حاضر تحصیل در حوزه از بستر کتاب و سنّت خارج شده است و یک نوع علم‌زدگی اتفاق افتاده است.
 ٠٧:٣٨ - 1392/10/07 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

ملاک‌های استاد نمونه
در این مصاحبه ایشان بیان فرمودند که از بین تمام عوامل، استاد بالاترین نقش را در هدایت عملی داراست. در زمان ما به خاطر کمبود استاد صاحب نفس، اساتید کمتر به مقام و جایگاه استادی رسیده‌اند و کتر استادی درجات را یکی از پس از دیگری طی کرده است. نقطه ضعف اساتید، نبود حس مسؤولیت و وقت گذاشتن و ارتباط نزدیک با طلاب است که بعضاً بخاطر مشکل معیشتی است. از مشکلات نظام نادرست آموزشی نداشتن مهارت تدریس و افزایش طلاب است در صورتیکه اساتید زیاد نشده‌اند. در مجموع استاد خوب باید 5 ویژگی داشته باشد. تخصّص، تخلّق، حس مسؤولیت و زمان کافی و روش‌مندی تحصیل.
 ٠٧:٣٦ - 1392/10/07 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

مربی یا معلم!؟
در گذشته استاد نقش مرّبی داشته ولی اکنون نقش معلم پیدا کرده است. روندی که امروز بر حوزه حاکم است و توجه به کمیت، نشستن گرد و غبار دنیای جدید بر چهره طلّاب، عدم نگرش صحیح به استادی و نبودن وقت برای اساتید به خاطر حجم درس‌ها از مسائلی است که نقش مربّی را به معلّم کاهش داده است. مسأله معیشت اساتید نسبت به نکات فوق از نکات فرعی می‌باشد و اگر اساتید تخصّص علمی داشته باشند و اهل عمل هم باشند و با طلاب نیز صمیمی و هم‌درد باشند تمام صفات علمی و اخلاقی اساتید به طلّاب منتقل می‌شود.
 ٠٧:٣٢ - 1392/10/07 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نقش استاد در تربیت اخلاقی و علمی
پرداختن به تربیت اخلاقی ارجح از فعالیت علمی است و لازم نیست از هر استادی توقع هر دو را داشته باشیم. مشکل ما در انتقال صفاتی است که در تربیت علمی و اخلاقی باید به طلّاب منتقل شود والا استاد با شرح تفاوتی ندارد. در مسائل اخلاقی 5 تیپ لازم است پژوهشگر اخلاق، استاد اخلاق، مروج، مشاور و مربی اخلاق. استاد ضرورت دارد و نقش او تعلیم، برنامه‌دهی، انگیزه‌بخشی، مراقبت و همراهی، نظارت و ارزیابی است. استاد به خاطر الگو بودن و تشکیل حلقات، کارهای نشدنی را هموار می‌کند.
 ٠٧:٢٨ - 1392/10/07 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

2 صفحه بعدی >>