صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها


خودارزیابی ادبیات (ویژه اساتید)
مي‌دانيم كه هدف مركزي دورة ادبيات‌خواني در حوزه‌هاي علميه، ايجاد مهارت «ترجمة مستدلّ آيات و روايات» است؛ از سوي ديگر خروجي‌هاي دوره ادبيات‌خواني اكثراً از عهدة چنين كاري برنمي‌آيند؛ شما به عنوان استادي كه قصد داريد به‌صورت تمام‌وقت تدريس كنيد و عمر طلاب و انگيزة آنها كه عموما در ابتداي طلبگي بزرگترين سرمايه است به‌دست شماست چه تدبيري داريد كه شاگردان شما به هدف «مهارت ترجمه مستدل آيات و روايات» برسند؟
 ١٨:٤١ - 1392/08/22 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

ادبیات عرب، علمی کاربردی یا امری مقدس
هر چند ادبیات عربی می­تواند در همه زمینه­ها جولان دهد و نحویان و ادیبان در هر زمینه­ای سخن بگویند و تحلیل کنند. در این میان، یک چیز انکارناپذیر است و آن این است که ادبیات می­خوانیم تا آن را به کار ببریم. بنابراین، باید آن‌قدر آن را به کار ببریم تا بتوانیم آن را بخوانیم. شاید این جمله ظاهراً متناقض به نظر برسد، اما با توجه به ارتقای حلزونی و روش تاتی کردن کودک، می­توان پی برد که اگر آنچه از ادبیات عربی را دانستیم، نتوانیم به کار ببریم، پس بقیه آن را نیز نخواهیم توانست بفهمیم یا به کار ببریم؛ یعنی ادبیات عربی مانند همه علوم آلیّه، علمی ابزاری و کاربردی است که جایگاه آن فقط در عمل و اجراست، وگرنه هیچ ارزش و فایده­ای برای آموزندگان خود نخواهد داشت. بنابراین، نباید آن را به هدف حفظ کردن خواند یا مانند آرای مقدسه، آن را در ذهن خود، به خوبی و با احترام نگه‌ داریم و از آن پاسداری کنیم.
 ١١:٢٤ - 1392/08/22 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

وضعیت‌شناسی فراگیری ادبیات در حوزه‌های علمیه
این مقاله به بررسی کوتاه وضعیت‌شناسی ادبیات عرب در حوزه‌های علمیه می‌پردازد. بیان توان‌مندی‌ها و امکانات موجود در کنار تحلیل کاستی‌ها و آسیب‌ها، شرط ضروری دست‌یابی به راه‌کارهای موجود برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و رسیدن به وضعیت مطلوب است. این موضوع، جنبه‌های گوناگونی دارد که در این مقاله تلاش شده با رویکرد آموزش‌محور و در ذیل عنوان برنامه‌ریزی درسی ادبیات عرب، به آن پرداخته شود.
 ١٠:٤٣ - 1392/08/22 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>