صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها


سیستم زبان شناسی
طلبه‌ای که به دنبال «فهم قرآن» برای «اسلام‌شناس شدن»، به عرصه زبان‌آموزی پا می‌گذارد، باید مهارت الگوریتمیِ کشف مراد از یک پیام و ارائه مؤثر آن به مخاطبان را به دست آورد، اما در وضع موجود طلبه‌ای که چند سال را در تحصیل زبان و ادبیات عرب سپری می‌کند، انبانی پر از اصطلاحات و قواعد زبانی می‌شود، بدون آنکه چنین مهارت الگوریتمیِ را به دست بیاورد. منشأ این مشکل، عدم کلان‌نگری و جامع‌نگری به مقوله زبان است. اگر مقوله زبان را با نگاه سیستمی تحلیل کنیم، آن‌گاه تمام مباحث مطرح در حوزه‌های زبانی، جایگاه خود را در «سیستم زبان» می‌یابد و ارتباطات میان آنها آشکار می‌شود. در آن صورت به راحتی می‌توان نگاهی فرآیندی و قدم به قدم به زبان داشت و الگوریتم «کشف محتوای یک پیام» و «انتقال مؤثر یک پیام» را استخراج کرد.
 ١٢:٣٥ - 1392/08/22 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نگاه درجه دو به ادبیات عرب
در این مقاله به چیستی و ضرورت و تعریف لغوی و اصطلاحی ادبیات می پردازیم. پس به دسته بندی اهداف ادبیات عرب و علوم مختلف و زیرمجموعه ادبیات عرب که برای رسیدن به این هدف ها لازم است آن ها را فرابگیریم، همچون زبان شناسی عمومی، صرف، نحو، فن ترجمه و ....می پردازیم.در مورد تعاریف این علوم، مهمترین منابع هریک از این علوم و اهداف حداقلی و تفضیلی یک به یک این علوم، فواید هر یک سخن می گوییم تا افراد ذهنیت کلی نسبت به هریک از این امور داشته باشند.
 ١٢:٢٥ - 1392/08/22 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نگاه جامع به تاریخ ادبیات عرب
در آغاز همه چیز با هم بود، اما ضرورت­های تخصصی و افزایش مباحث در ادبیات عربی، موجب شد علوم ادبی عربی از یکدیگر، جدا و به صورت منفرد و مستقل مطرح شوند. این امر حاکی از رشد و طبقه­بندی ارتقایی این علوم بود، اما در عین حال نگاه ترکیبی لازم را از کاربران آنها سلب کرد. این در حالی است که عملاً همین نگاه ترکیبی و جامع است که می­تواند آثار حسنه ادبیات عربی را در انواع پژوهش­ها نشان دهد و به مباحث ادبی قرآنی رونق شایسته‌ای ببخشد. در اجرا باید به این نگاه ترکیبی، توجه و دقت شود، اما در مقام مداقه در این علوم نباید دچار کلی­گویی و دایرة‌المعارف­نویسی شویم که در این نوشتار، به این دغدغه پرداخته شده است.
 ١١:١٣ - 1392/08/22 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

رسالت حوزه در آموزش ادبیات
هدف حوزه های علمیه، فهم دین و ابلاغ آن می باشد از سویی مرکز و محور دین، قرآن و روایت است. برای فهم قرآن و روایات به فهم ظاهری عبارت و فهماندن آن به مردم نیاز است. بنابراین حوزه باید حداقل بتواند افرادی را تربیت کند که ظاهر پیغام خدا را بفهمند و در جهت تفهیم آن به مردم تسلط کافی داشته باشند و برای این کار آشنایی با سبک و سیاق متکلم و با معلول های گفتاری در محیط مخاطب و تسلط بر آن زبان خاص لازم و ضروری می باشد که این امر، رسالت حوزه در آموزش ادبیات را مهم و ضروری می نماید.
 ١٨:١٢ - 1392/08/11 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>