صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای آذربایجانی
هویت طلبگی و استعدادیابی
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای آذربایجانی، در این سخنرانی به هویت طلبگی می‌پردازد تا با درک آن بتوانیم، به انتخاب درستی در زمینة اشتغال برسیم. از این رو، نخست هویت از دیدگاه روان¬شناسی تعریف می¬شود، سپس ارکان طلبگی را بر می‌شمرند و آن گاه وارد بحث استعدادیابی می‌شوند که استعدادها متفاوت¬اند و راه¬هایی برای تشخیص آن¬ها وجود دارد. در نهایت، نتیجه می‌گیرند که ما باید به حد نصاب طلبگی، یعنی تفقه، تزکیه و تبلیغ دست بیابیم، سپس به دنبال استعداد و یافتن علائق برویم و با توجه به گستردگی علوم، در زمینة یک تخصص بکوشیم.
 ٢١:٤٣ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نظام‌سازی اجتماعی کارویژه حوزه های علمیه
این مقاله به کارویژه حوزه‌های علمیه در ضمن آیه نفر می‌پردازد. این آیه دو وظیفۀ تفقه و انذار هدفمند را برای صنف روحانیت برشمرده است. اما نویسنده با توجه به بالا رفتن سطح توقع نسبت به جامعۀ اسلامی و وجود رقبای قوی، دیگر نگرش سنتی به امر تبلیغ را کافی نمی‌داند و معتقد است با توجه به بحث تأثیر زمان و مکان بر فقاهت باید به دنبال یک نظام‌سازی باشیم.
 ٢١:٤٠ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

کار علمی و طهارت باطنی از اضلاع هویت طلبگی
در این مصاحبه به تعریف و تبیین هویت طلبگی پرداخته شده است. استاد هویت طلبگی را در سه بُعد آموزش و پژوهش، تقوا و طهارت و تبلیغ تعریف می‌کنند. ایشان معتقدند اساس هویت طلبگی با دو عنصر اوّل شکل می‌گیرد و عنصر تبلیغ کمال هویت طلبگی است. استاد یزدان‌پناه در تبیین جایگاه عنصر تحصیل، شغل طلبه را کار علمی کردن می‌دانند. همچنین در ادامه، استاد به دو سؤال زیر پاسخ می‌دهند: 1. ملاک اینکه یک علم جزء علوم طلبگی قرار گیرد چیست؟ 2. متخصّص شدن در یک رشته بهتر است یا جامعیت و اِشرافیت در تمام رشته‌ها؟
 ٢١:٣٧ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
واکاوی هویت طلبگی از منظر علوم اجتماعی در گفتگو با دکتر فیاض
نکته کلیدی هویت طلبگی توحید است
دکتر فیاض معرفت و شناخت و علمی که خوانده می‌شود و تولید می‌شود را هویت طلبگی می‌دانند که در طول تاریخ با همه دشواریها و فشارها مانده و سرنوشت تاریخ را عوض کرده، ایشان توحید و اخلاص را به عنوان نصاب طلبگی دانسته و از آیۀ نفر به عنوان هویت طلبگی یاد می‌کنند و در پایان به خصوصیت جغرافیایی حوزه نسبت به دانشگاه اشاره نموده و برای هر حوزه‌ای ویژگی خاصی را مطرح می‌کند مثلاً حوزه قم را انضمامی و تاریخی بر می‌شمرند.
 ٢١:٣٦ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
پرداختن به هویت طلبگی از منظر دینی و اجتماعی در گفتگو با حجت‌الاسلام غنوی
طلبگی؛ پاسخی به دعوت خداوند در آیه نفر
استاد در این بحث آیه نفر را بیان هویت طلبگی در سطح فردی می‌داند و معتقدند با تشکیل نهاد روحانیت و نهاد اسلامی ارکانی به هویت طلبگی اضافه می‌شود که تحت عنوان تفقه و انذار نیست، تفقه و انذار هم دنباله‌دار هستند و ابعاد گوناگونی دارند از جمله برای تفقه باید تبحّر در علوم رایج حوزه و شناخت زمان و سؤالات نوپدید دنیای ما لازم است. رابطه تهذیب با ارکان طلبگی، الگوی تخصصی یا علامگی، نسبت ارکان طلبگی و معنای تفقه و انذار از نکات این مصاحبه است.
 ٢١:٣٤ - 1392/12/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

<< صفحه قبلی4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 صفحه بعدی >>