صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها


مراحل فقه‌آموزی در درس خارج
در این نوشتار استاد به بررسی درس خارج از زاویه دید طلاب می‌پردازند. ایشان آموزش فن استنباط و اجتهاد را هسته اصلی آموزش در درس خارج می‌دانند و معتقدند اولین حرکت علمی طلبه در درس خارج باید فراگیری روش استاد در فرآیند اجتهاد باشد. فقه علی‌القواعد، فقه استظهاری و فقه مستحدثات سه دسته از مسائلی است که طلبه باید روش استنباط هر یک را جداگانه فرا بگیرد. ایشان فراگرفتن علوم جدید مانند جامعه‌شناسی، اقتصاد و ... را جهت پاسخگویی به مستحدثات ضروری می‌دانند و در پایان راهکار علمی جهت رفع نواقص سیستم موجود در درس خارج ارائه می‌دهند.
 ١٥:٠٧ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

سبک‌های مختلف درس خارج
استاد در این نوشتار، با توجه به اهمیت شناخت سبک‌های درس خارج، به اقسام تدریس خارج به لحاظ سبک و محتوا می‌پردازد. تقسیم‌بندی چهارگانه درس خارج به لحاظ شیوه تدریس، چینش مطالب، سبک‌های خاص فقه و اصول، از مباحث این یادداشت است. در این نوشتار، به هر سبک و نقاط قوت و ضعف هر کدام پرداخته می‌شود تا طلاب در انتخاب دروس خارج آن نکات را مورد توجه قرار دهند. نگارنده در زمینه شیوه تحصیل و تدریس در حوزه «سطح و خارج»، کتابی دارد که برای استفاده بیشتر، شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
 ١٥:٠٢ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

ماهیت درس خارج
درس خارج،مرحله‌ای است که طلبه به مشاهده دقیق و جذب شیوه‌های تحقیق و تجربه و تمرین می‌پردازد. طلبه برای تمرین استنباط باید این دو مرحله را بگذراند. او در مرحله مشاهده، مراحل کار را از استاد می‌آموزد. سپس عملاً به تجربه و تمرین می‌پردازد تا به مرحله‌ای برسد که بدون نیاز به استاد به استنباط بپردازد. در این نوشتار، با مثال‌ها و تشبیه‌های بسیار جالبی، ماهیت و جایگاه درس خارج روشن می‌شود.
 ٢٣:١٧ - 1392/12/10 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آسیب ­شناسی دروس خارج، در گفت­ و­ گو با حجت­ الاسلام و المسلمین هادی­زاده
باید راه را نزدیک کنیم
در این گفت­وگو، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی‌زاده، سخن را با تعریف اهداف درس‌های خارج فقه و اصول آغاز می‌کند. سپس به ضرورت بازتعریف اهداف و برنامه‌ریزی آموزشی حوزه، بر اساس نیازهای جامعه و هم‌چنین منابع وحیانی تأکید می‌کند. ایشان در ادامه به تبیین خاستگاه‌های چهارگانه آسیب‌شناسی درس خارج می‌پردازد.
 ٢٣:١٤ - 1392/12/10 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
نگاهی تاریخی، آسیب­ شناسانه و روشی به درس خارج در گفت‌و­گو با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی
این یک واقعیت است که درس خارج، اکثرا و نوعا اجتهاد ایجاد نمی‌کند
آنچه در گفتگو با استاد مبلغی می‌خوانید نگاهی است تاریخی و آسیب‌شناسانه به درس خارج. استاد با تبیین جایگاه و مراحل شکل‌گیری درس خارج معتقدند مسیر حرکت درس خارج در زمان ما رو به سقوط است. به اعتقاد ایشان سه عنصر در درس خارج باید آموزش داده شود: 1) منابع استنباط 2) مراجع در استنباط و 3) شیوه‌های استفاده از منابع و مراجع همچنین ایشان فعالیت علمی طلبه در درس خارج را شامل 1) فعالیت‌های تمهیدی 2) فعالیت‌های تقریری و 3) .... می دانند. ایشان ملاک انتخاب استاد را اینچنین بیان می‌کنند ...
 ٢١:٣١ - 1392/12/09 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

<< صفحه قبلی3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعدی >>