صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها

سرمقاله شماره هفت
انتخاب در متن ابهام
جایگاه و کارکردهای دوره درس خارج، در دوران رشد علمی طلاب چیست؟ ...
 ١٥:٢٨ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

شیوه درس خارج امام خمینی (ره) به روایت یکی از شاگردان
یکی از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره)، «بُعد علمی» ایشان بود که گاهی به تبیین این بُعد پرداخته می­شود، ولی از منظر «روش شناختی» بسیار کم به آن توجه شده است. از مواردی که می­توان با پرداختن «روش شناسانه» به آن، بهره­های زیادی به دست آورد و از آنها در زندگی فردی و صنفی طلاب و نیز برنامه­ریزی­های تحصیلی و آموزشی استفاده کرد، «شیوه تدریس» ایشان به طور عمومی و «شیوه درس خارج» ایشان به طور خصوصی است ...
 ١٥:٢٦ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

نگاهی تطبیقی به مدرسه قم و نجف
آنچه پیش رو است مقایسه‌ای است بین مکاتب ثلاثه قم، نجف و سامراء در درس خارج. نحوه شکل‌گیری و مؤسسان و شاگردان هر مکتب. بررسی امتیازات هر یک از دو مدرسه فقهی نجف و قم. از جمله اینکه: تکیه فراوان بر اصول، اختصار و پیچیده‌گویی در مکتب نجف و تکیه بر فهم عرفی از روایات و ... مطالبی است که در این نوشته می‌خوانید.
 ١٥:٢٤ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
بازشناسی تحلیلی درس خارج در مصاحبه با حجّت‌الإسلام شیخ عبدالحمید واسطی
باید بسوی فقه تمدن‌ساز حرکت کنیم
استاد واسطی مرحله درس خارج را مرحله فهم استدلالی و خلّاق می‌دانند و ویژگی‌های این مرحله از فهم را بیان می‌کنند سپس با ترسیم وضع موجود و مقایسه با وضع مطلوب کاستیهای دروس خارج را بیان می‌کنند و راهکارهایی ارائه می‌کنند. سپس به بیان پیش‌نیازهای ورود به درس خارج می‌پردازند و روش تفکر را به عنوان نقطه‌ای مرکزی که در حوزه باید روی آن کار شود معرفی می‌کنند و الزامات فهم و فهم متن را بیان می‌کنند. در پایان به اهمیت فلسفه‌های مضاف و فقه کلان اشاره می‌کنند.
 ١٥:١٥ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
جایگاه ­شناسی دوره درس خارج در گفت­و­گو با حضرت آیت‌الله مؤمن
صِرف حضور در درس، موجب پیشرفت علمی نمی‌شود
در گفتگو با حضرت آیت‌الله مؤمن به بررسی جایگاه درس خارج در مسیر طلبگی پرداخته شده است. ایشان با بیان کم و کیف درس خارج به این نکته اشاره دارند که درس خارج همان دروس سطح است البته با یک استدلال قوی‌تر و دقیق‌تر. ایشان با بیان خاطراتی از درس خارج امام توصیه‌هایی به طلاب جوان جهت بهره هر چه بیشتر از درس خارج بیان فرمودند.
 ١٥:١١ - 1393/01/01 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

<< صفحه قبلی2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعدی >>