صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها

بازخوانی رسالت و عملکرد حوزه در ارتباط با نیازمحوری در مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی‏دوست
نیازمحور بودن، هویت، رسالت و هدف حوزه است
ایشان نیازمحوری را داخل در هویت و در راستای رسالت حوزه و طلاب می‌دانند. حوزة امروز نسبت به وضعیت مطلوب فاصلة زیادی دارد اما در این سه دهۀ انقلاب حوزه در راستای پاسخ به نیازها حرکت خوب و رو به جلو داشته است. با توجه به تشکیل حکومت اسلامی نیازها رو به گسترش نهاده است و حوزه باید خود را برای پاسخگویی به نیازهای ملّی و فراملّی آماده کند. ایجاد یک نظام دقیق حوزوی با گزینش صحیح، خوب درس خواندن در مرحله سطح و خارج و توجه به نیازها در مرحله تدریس و تحقیق راهکارهای پیش‌روی نظام حوزه است. ایشان با توجه به نیازها در زمینۀ فقه و اصول آثاری را تألیف کرده‌اند و به آن آثار توجّه می‌دهند.
 ١٧:٠٣ - 1393/01/03 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

آسیب شناسی نظام پژوهش حوزه وبرخی راهبردهای پیشنهادی جهت تحوّل آن
این نوشتار به بررسی آسیب‌شناسی نظامِ پژوهشی می‌پردازد. عدم تدوین چشم‌انداز و اهداف راهبردی و کلان حوزه، مشخص نبودن جایگاه حوزه در تولید علوم انسانی و نقشه علمی کشور، مراکز متعدّد پژوهشی که هماهنگ با هم نیستند، عدم مدیریّت واحد و قوی، عدم نیازسنجی، عملکرد انفعالی، عینیّت‌گرا نبودن تحقیقات، جدایی و تفکیک نظام پژوهشی از بقیه نظام‌های حوزه، فقدان نظام اطلاع‌رسانی پژوهشی، فاصله گرفتن از شیوه‌های اصیل حوزوی، عدم امکانات کافی و حذف تدریجی برخی از ارزشها از صحنه پژوهش از آسیب‌هایی است که نگارنده به آنها توجه می‌دهد و در قسمت دوم برخی از راهبردها را برای تحوّل نظام پژوهشی حوزه بیان می‌کند.
 ١٦:٣٩ - 1393/01/03 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
بررسی نیازها و موانع فرهنگ نیازمحوری در حوزه علمیه در مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی هوایی
صحیفۀ نور، کتاب بالینیِ طلّاب باشد
در این مصاحبه جناب حجت‌الاسلام موسوی هوایی پس از پرداختن به ضرورت توجه به مطالبات رهبری از ابعاد مختلف، عطفِ نظر به مفاهیم «ولایت» و «تعقل» را به عنوان نیازهای اساسی و پرمحتوای دینی، وظیفۀ امروز حوزۀ علمیه می‌داند. ایشان در ادامه ضمن امیدوارکننده خواندن فعالیت‌های حوزه به برخی موانع در راستای انطباق حوزه با نیازها اشاره می‌کند که از جملۀ آنها، نبود وحدت رویّه در حوزه و همچنین ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی آن می‌باشد که در این رابطه پیشنهاداتی ارائه می‌دهند.
 ٢٣:٢٩ - 1393/01/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ترسیم جغرافیای نیازهای جامعه و راهکارهای پاسخگو شدن حوزه در مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
کارهای زمین مانده، زیاد داریم
ایشان هویت و رسالت طلبه و حوزه را تبیین، تبلیغ، دفاع و عملی کردن دین می‌داند و در ادامه به اینکه این رسالت‌های حوزه باید ناظر به نیازهای فردی، اجتماعی، ملّی، بین‌المللی و تمدنی باشد اشاره می‌نماید. با توجّه به ارتباط گستردۀ ایشان با مجموعه‌های مختلف فکری و اجرایی، مصادیق فراوانی از نیازهایی را که توسط حوزه، به­خوبی پاسخ داده نشده­اند، بیان کرده و در ادامه، جایگاه کنونی حوزه در پاسخ به نیازها، موانع نیازمحوری در حوزه و وظایف طلّاب جوان را در این زمینه بررسی می‌کنند.
 ٢٣:١٦ - 1393/01/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

الأهَـمُّ فَالأهَـمّ؛ نیازسنجی و اولویت‌بندی در پژوهش
در این نوشتار که برگرفته از کتاب «مسأله‌یابی پژوهشی و اولویت دستگاه‌های اجرایی» می‌باشد ابتدا به تعریف نیازسنجی پژوهشی می‌پردازد و پس از بیان اهمیت آن، به بررسی اهداف نیازسنجی، پیشینۀ آن، موانع و رویکردهای آن و مراحل تعیین اولویت و ... می‌پردازد. ایشان در این کتاب سعی دارد تا جایگاه نیازسنجی و ابعاد آن را به تصویر بکشد.
 ٢٣:٠٩ - 1393/01/02 - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>

<< صفحه قبلی1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعدی >>