صفحه اصلیپروندهگشت و گذارطلاب جوانسیره برزگانخشت اولارتباط با سردبیردرباره مانظر سنجی چند رسانه ای
   

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جدیدترین هاپربازدیدها



گشت و گذار, گشت و گذار    شماره خبر: ٣٣٨٨٢٧     ٢٢:٥١ - 1393/01/15     ارسال به دوستان       نسخه چاپي


  

  گزارشی از فعالیت‌های مدرسه علمیه امام صادق (ع) قزوین 


  مدرسه امام صادق (ع) جزو مدارسی است که از سوی معاونت پژوهش، به عنوان یکی از مدارس برتر شناخته می­شود. در این گزارش برنامه­های آموزشی، تربیتی و پژوهشی این مدرسه بررسی شده است تا الگویی برای مدارس علمیه باشد. 

 

اشاره

مدرسه امام صادق (ع) یکی از موفق‌ترین مدرسه­های استان قزوین است و در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش، پژوهش و...، برنامه‌هایی را به سرانجام رسانده است. برای آشنایی طلاب با مدرسه­های موفق در زمینه آموزش و پژوهش و ارائه راهکار به مدارس و مدیران، گزارشی اجمالی از این مدرسه ارائه می‌شود. مهم­ترین فعالیت‌های مدرسه در چهار محورِ دارالقرآن مدرسه، آموزش، پژوهش و واحد مشاوره پی‌گیری شده است.

 

مدرسه امام صادق (ع) یکی از موفق‌ترین مدرسه­های استان قزوین است و در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش، پژوهش و...، برنامه‌هایی را به سرانجام رسانده است. برای آشنایی طلاب با مدرسه­های موفق در زمینه آموزش و پژوهش و ارائه راهکار به مدارس و مدیران، گزارشی اجمالی از این مدرسه ارائه می‌شود. مهم­ترین فعالیت‌های مدرسه در چهار محورِ دارالقرآن مدرسه، آموزش، پژوهش و واحد مشاوره پی‌گیری شده است.

دارالقرآن مدرسه

با وجود اینکه در حوزه‌ها به قرآن توجه کافی صورت نمی‌گیرد، مدرسه برنامه‌های بسیاری در جهت ارتباط با قرآن و بهره‌مندی از الفاظ و معانی قرآن را پی گرفته است.

ـ برگزاری کلاس‌های تخصصی در رشته‌های گوناگون قرآنی و ارزیابی مستمر وضعیت قرآنی طلاب، دیدار با بزرگان قرآنی، برگزاری مسابقات حوزوی در رشته‌های مختلف، تشکیل گروه تواشیح و ابتهال‌خوانی، اجرای زنده قرائت قرآن و اذان در اوقات نماز، طرح تلاوت قرآن در حجره‌ها به صورت گروهی، برنامه شخصی تلاوت روزانه طلاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تشکیل گروه تحقیقات قرآنی، برگزاری نشست­های عمومی تلاوت قرآن در مسجد و آزمون صحت قرائت نماز از جمله این برنامه‌هاست.

توجه به قرآن، تأثیر ویژه­ای در زندگی طلاب و توفیقات علمی و عملی آنان دارد. از این رو، باید محور اصلی فعالیت مدارس علمیه قرار بگیرد. فعالیت‌های قرآنی در این مدرسه، جزو محوری‌ترین فعالیت‌ها به شمار می­آید.

امور آموزش

معاونت آموزش این مدرسه، علاوه بر امور معمول در دیگر مدارس، به انجام این برنامه ها نیز مبادرت کرده است:

1. امتحان هفتگی

استمرار در آزمون در تثبیت علم تأثیر فراوانی دارد. از این رو، مدرسه برای واداشتن طلاب به تلاش بیشتر و حفظ آمادگی آنان و جدیت در تحصیل و تمییز طلاب فعال و غیر فعال، از پایه‌های یک الی سه، هر دو هفته یک ­بار با حضور استادان، با تعیین محدوده، امتحان می­گیرد. نمرات این امتحان پس از تصحیح اوراق در پرونده ویژه­ای، در فرم‌های مربوطه، ثبت و ضبط می­شود و در صورت لزوم، به طلابی که نمرات پایین دارند و از نظر درسی ضعیف باشند، تذکر داده می‌شود.

2. برگزاری جلسات استادان

برگزاری و تشکیل جلسه استادان مدرسه، از امور مهم در زمینه آموزش است.این کار به منظور تبادل آرا و رفع مشکلات آموزشی و تربیتی طلاب انجام می‌گیرد. حدوداً هر بیست روز یک بار، جلسه­ای با حضور بیشتر استادان برگزار می­شود و دبیر جلسه با انتخاب موضوع، از استادان دعوت می‌کند، سپس نظر استادان مکتوب می­شود و خروجی آن به اطلاع همه استادان می‌رسد و مواردی که قابلیت اجرا داشته باشد، در دستور کار مدیریت مدرسه قرار می‌گیرد. این جلسه در تشخیص مشکلات فردی و عمومی طلاب، رفع مشکلات مدیریتی، آموزشی، پژوهشی مدرسه، هماهنگی برنامه‌ها و عدم تداخل آنها، هماهنگی استادان و ارتقای سطح کیفی آموزش، تأثیر بسزایی دارد. در مجموع می‌توان گفت که این جلسه بسیار پربرکت و پر فایده است.

3. جلسه اولیا

در آغاز سال تحصیلی، به ویژه برای ورودی‌ها، اولیای آنان برای حضور در جلسه اولیا دعوت می‌شوند. این جلسه در یک نیم روز (پیش از ظهر) برگزار می­شود و با اقامه نماز و صرف ناهار به پایان می‌رسد.

در طول برگزاری جلسه، از دیدگاه مسئولان حوزه و در رأس آنها نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب شهر قزوین، حضرت آیت‌الله باریک‌بین (حفظه­الله) و استادان برجسته و مدیریت مدرسه جهت ارتقای آگاهی و اطلاعات اولیه در زمینه تحصیل در حوزه علمیه و روش‌های متداول، استفاده، و از اولیا خواسته می‌شود تا در ابعاد مختلف آموزشی و تربیتی، مدرسه را در رشد فرزندانشان کمک کنند. با توجه به برگزاری چند مورد از این جلسات و کسب تجربه و فواید آن، به نظر می‌رسد این جلسه را می­شود به دیگر پایه‌ها، شیوع داد و از اولیای آنان نیز دعوت کرد.

فعالیت‌های معاونت پژوهش         

پرداختن به پژوهش و لوازم آن، جزو مسائل مهم در هر مدرسه علمیه است و از دیرباز مدیریت مدرسه، به این امر مهم در مدرسه امام صادق (ع) قزوین، اهتمام و توجه ویژه­ای داشته است تا اینکه در آذر ماه سال 1387، با حضور جناب حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، معاونت محترم پژوهش حوزه‌های علمیه و هیئت همراه به قزوین، معاونت پژوهش مدرسه راه­اندازی شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد که به ‌طور اجمالی، مهم­ترین برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت پژوهش مدرسه را بیان می‌کنیم:

1.       پژوهش، مقوله­ای دیربازده است و پرداختن به آن، بدون توجه به پیش­نیازهای پژوهش، چندان مفید نخواهد بود. از این رو، در معاونت پژوهش، دو جزوه درسی تألیف شد؛ یکی به نام روش تحصیل که به موضوع­های مهم و ضروری برای طلاب از قبیل لزوم برنامه‌ریزی، ضرورت مباحثه و شیوه‌های صحیح و علمی آن، روش مطالعه و آداب و آفات آن، مباحثی درباره تغذیه سالم و استراحت و... پرداخته شده است، و دیگری جزوه‌ای به عنوان روش تحقیق که موضوعات امر پژوهش، مانند آشنایی با منابع تحقیق، شیوه فیش‌نویسی، درست‌نویسی، خوانانویسی، تهیه طرح پژوهشی و... است.

این دو جزوه هر سال در پایه‌های دوم و سوم، در مدرسه تدریس می‌شود و اثر مثبت خوبی هم برای طلاب داشته است.

2.       با توجه به مصوبه معاونت پژوهش حوزه علمیه قم، مبنی بر تشکیل کانون‌های علمی در مدارس، مدیریت مدرسه در این زمینه نیز کار خوبی انجام داده است، چون طلاب مدرسه در سطح مقدمات یعنی پایه‌های اول تا چهارم هستند، در این مدرسه گروه علمی یا همان کانون علمی ادبیات عرب شکل گرفته، و برنامه آن در حال انسجام و تکمیل شدن است.

3. شکل­گیری نشریه صراط اندیشه در معاونت پژوهش مدرسه، از کارهای خوب به شمار می­آید. ابتدا این نشریه به صورت دو ماه­نامه منتشر می‌شد که بعدها با توجه به مصوبه معاونت پژوهش قم، به صورت فصل­نامه انتشار می‌یابد که تاکنون شش شماره منتشر شده و شماره هفتم آن نیز در حال طراحی و آماده‌سازی است. گفتنی است که نشریه امام صادق (ع) جزو چهار نشریه معاونان پژوهش سراسر کشور است که توفیق دریافت مجوز دائمی را دارند که بحمدالله این نشریه مورد توجه عزیزان قم نیز قرار گرفته است.

از ابتدا رویکرد نشریه صراط اندیشه ـ که از سوی معاونت پژوهش مدرسه امام صادق(ع) منتشر می­شود ـ این بوده است که طلاب محترم در آن نقش­آفرینی کنند. بنابراین، از شروع به کار فعالیت نشریه و اعلام فراخوان دریافت مقالات، طلاب آثار خود را به هیئت تحریریه مجله ارائه می­دهند. موضوعات نشریه بیشتر درباره مسائل علمی و دروس مربوط به ایام تحصیل و بررسی مسائل اخلاقی و آشنایی با شخصیت­های علمی و فرزانگان حوزه و هم­چنین معرفی طلاب ممتاز درسی و پژوهشی با انجام مصاحبه با آنان است. در ضمن این نشریه به برخی مدارس کشور نیز ارسال می­شود.

4. اجرای تحقیق سالانه طلاب، یکی از مهم­ترین فعالیت‌های معاونت پژوهش مدرسه است که در سال­های گذشته نیز انجام می‌شد. بدین صورت که طلاب از اول سال تحصیلی، طبق اعلام معاونت پژوهش، در یک فرایند زمانی مراجعه می­کردند و موضوعی درسی و غیر درسی را ـ که مرتبط با علوم اسلامی است ـ برمی‌گزینند و با هماهنگی معاونت پژوهش و زیر نظر یکی از استادان مدرسه، به عنوان استاد راهنما، تحقیقی را پی‌گیری می­کنند و به نتیجه می‌رسانند. در طول این دوره، با مراجعه به استاد راهنما، کاستی­ها و اشکال­های کار معلوم و مشخص، و با ارجاع دوباره استاد به طلبه، برای حل نواقص و تکمیل آن، نمره استاد مربوطه داده می‌شد.

5. مدرسه علمیه امام صادق (ع) اردوهای بسیاری را تدارک دیده، که معاونت پژوهش هم در این ‌زمینه اردوهایی داشته است که می‌توان به اردوی سه روزه به شهر مقدس قم اشاره کرد که در این اردوی علمی، یک دوره کارگاه آشنایی با نرم­افزارهای علوم اسلامی در اداره امور پژوهشی طلاب برگزار شد.

6. در هر سال تحصیلی، در هفته پژوهش، از پژوهشگران نمونه معاونت پژوهش مدرسه، در حد توان تجلیل می‌شود. این مراسم به صورت دقیق و علمی، برگزار، و جوایز نفیسی به طلاب پژوهشگر اهدا شده است.

7. معاونت پژوهش مدرسه برای فراخوان جشنواره علامه حلی، هر سال آثار و مقالات را به صورت هماهنگ و یک جا برای دبیرخانه جشنواره ارسال می­کند که در جشنواره اول، برخی طلاب قزوین رتبه آوردند و در دومین و سومین جشنواره، با وجود آنکه از مدرسه امام صادق (ع) کسی رتبه­ای نیاورد، ولی به گفته عزیزان دست‌اندرکار جشنواره، همه آثار ارسالی قزوین، به مرحله دوم راه یافت که این موفقیت خوبی به شمار می­آید.

8. مدرسه کتاب­خانه‌ای با مساحت تقریباً 120 متر مربع و حدود هفت هزار جلد کتاب دارد که کتاب­خانه به صورت قفسه باز اداره می‌شود و طلاب محترم از آن استفاده می­کنند.

فعالیت واحد مشاوره مدرسه

1. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشاوران مدارس علمی استان قزوین:

ـ یک کارگاه دو روزه در دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات دینی حوزه قزوین

ـ یک کارگاه دو روزه برای طلاب حوزه استان زنجان

ـ یک کارگاه یک هفته‌ای برای طلاب حوزه علمیه بناب و چند جلسه آموزشی

2. برگزاری کلاس‌های مشاوره برای طلاب مدرسه امام صادق (ع) و پرداختن به مسائل و مشکلات تحصیلی، اخلاقی، روانی و اجتماعی طلاب

3. مشاوره فردی برای طلاب به صورت فردی در اتاق مشاوره و مدرسه

4. مراجعات والدین و خانواده‌های طلاب برای مشاوره جهت حل مشکلات تحصیلی و غیره

5. انجام مصاحبه پذیرش (هوش و استعداد و انگیزه تحصیلی) و گرفتن تست‌های سلامت روانی و سلامت معنوی از طلاب تازه­وارد

7. انجام تست‌های روان‌سنجی لازم و روان درمانی برای مراجعان

در ضمن مشاوران مدرسه، از دانش‌آموختگان مرکز مشاوره قم و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) هستند.

 


خروج